Fortsätt till innehållet

Skjutsande föräldrar skapar farliga situationer vid skolorna

fältbesök 426

Trafikfrågor. De yngsta prioriteras när Ingå kommun uppdaterar sin trafikplan. Degerby skolas rektor Magnus Ljungqvist diskuterar med planläggningschef Minna Penttinen och gruppchef Erica Roselius från företaget Ramboll. Foto: Benjamin Lundin

Dålig sikt, otydliga trafikarrangemang – och föräldrar. Det här är några av de största farorna för Ingås skolbarn i trafiken.

– Varje år sker uppskattningsvis tre till fem trafikolyckor i närheten av skolor i Västnyland, säger motorcykelpolis Jukka Koivunen från polisens trafikövervakningssektor.

Det här är olyckor som kan undvikas om bara trafikarrangemangen i närheten av skolorna löpte bättre.

Ingå kommun håller tillsammans med NTM-centralen och företaget Ramboll på att uppdatera kommunens trafiksäkerhetsplan. En viktig del av planen är trafiksäkerheten på skolgårdarna och i deras omgivning.

I Ingå kommun finns fyra skolor: Västankvarn skola, Kyrkfjärdens skola, Degerby skola och finskspråkiga Merituulen koulu. De här besökte kommunens planläggningschef Minna Penttinen och gruppchef Erica Roselius från Ramboll tillsammans med representanter för Trafiksäkerhetsverket, NTM-centralen och polisen torsdagen den 9 juni. På plats vid varje skola fanns även skolornas rektorer.

Vid Västankvarn skola är den tunga trafiken ett hot.

– Varje dag passerar en mjölkbil på väg mot Västankvarn gård, säger rektor Heidi Mangström.

Under torsdagens fältbesök kommer också en stocklastbil dundrande på sandvägen som löper intill skolgården. Den håller hastighetsbegräsningen – 50 kilometer i timmen – men det är mer än vad man kan säga om alla trafikanter. Dammolnenen yr när det passerar fordon vars förares fötter väger tungt på gaspedalen.

Att vägen dessutom är krokig, backig och har partier där vegetationen skymmer sikten ökar farorna för den tredjedel av eleverna som kommer till skolan till fots eller med cykel.

Också Kyrkfjärdens skola har sina trafikproblem. Hem och skola-föreningen var redan under våren i kontakt med kommunen. Orsaken var infarten till skolan, där det uppstår ett smärre kaos varje dag när bussar, bilburna föräldrar och cyklande barn samsas.

– Hur skulle det vara med en lösning där bussarna stannar här i stället? föreslår gruppchef Erica Roselius från Ramboll och pekar mot det asfalterade området ovanför Åparken.

Vid varje skola lyfts liknande konkreta förslag för att förbättra trafikarrangemangen fram.

– Trafiken fungerar förhållandevis bra vid skolorna i Ingå, men på alla platser finns det några saker man kan göra för att förbättra säkerheten, säger Roselius.

Samtliga inspektörer är överens om att trafiken ändå är organiserad bäst vid Merituulen koulu.

– Det märks att man har satsat på trafikarrangemangen i samband med renoveringen, säger planläggningschef Minna Penttinen.

– De övervägande största problemen uppstår när föräldrar skjutsar sina barn ända fram till skolan, fortsätter Roselius.

Det blir en ond cirkel. Trafiken kring skolorna blir livligare, föräldrarna oroligare och allt fler väljer att skjutsa barnen ända fram till skolbyggnaden. Och problemet växer.

Ingå kommuns gamla trafiksäkerhetsplan är från 2008 och gjordes tillsammans med Sjundeå. En kommun uppdaterar i snitt sin trafiksäkerhetsplan med tio års mellanrum, men de förtroendevalda i Ingå anser att planen borde fräschas upp redan i år.

Tanken är ändå inte att den nya planen ska bli en lunta som samlar damm i kommungårdens arkiv. I stället kommer man att skapa lättillgänglig information, bland annat powerpoint-presentationer som kommer att finnas nedladdningsbara på Ingå kommuns webbplats, www.inga.fi.

Trafikfostran är också en viktig bit av projektet. Det här är i dag något som lyfts fram i varierande hög grad i de olika skolorna.

– Vissa av våra elever kommer från landsbygden och har aldrig fått lära sig trafikreglerna hemifrån. När vi åker in till Helsingfors på skolutflykter är det nära att de går mot rött ljus. Det sätter ett stort ansvar på skolan, säger Satu Suonpää från Merituulen koulu.

– Vi har det inte så pass bra ordnat som när tävlingen Trafikjokern var i gång i skolorna. Det var en stor förlust när den slutade, säger rektor Magnus Ljungqvist från Degerby skola.

De olika skolornas rektorer ställer sig positiva till ett informationstillfälle i höst där både barn, och kanske också föräldrar, skulle få lära sig mer om trafiksäkerhet.

Risker vid skolorna

Västankvarn skola

Rekommenderad hastighet vid skolorna är 30 kilometer i timmen, men hastighetsbegränsningen är 50 kilometer i timmen. En möjlighet är att sänka den.

Tung trafik.

Saknas en infart där man kan köra upp vid skolans staket utan att tvingas backa ut. En möjlighet är att skapa en sådan genom att flytta postlådorna framför skolan och röja undan gräs.

Västankvarnvägen har dålig sikt.

Merituulen koulu

Tydligare skyddsväg vid skolan.

Korsningen där Täktervägen, Idrottsvägen och Storkyrkovägen möts är förvirrande.

Svängområdet/Parkeringen vid idrottsplanen är lätt kaotiskt.

Kyrkfjärdens skola

Infarten till skolan, utfarten från förskolan och platsen där skolbussarna stannar befinner sig alla på ett smalt vägavsnitt. Här uppstår farliga situationer.

Degerby skola

Barnens cykelställningar ligger alldeles bredvid personalens parkeringsplats.

Trädgrenar hänger över vägen och försämrar sikten.

Riksväg 51 är en farlig väg och därför får alla som bor på andra sidan om den per automatik skolskjuts.

Eftermiddagarna kan vara kaotiska när bilburna föräldrar, bussar och ivriga barn rör sig på samma område.

Ekopunkten ökar trafiken i närheten av skolan och daghemmet.

Har du förslag på fler farliga platser i närheten av skolorna? Mejla Ingå kommuns informatör Benjamin Lundin, benjamin.lundin@inga.fi.

Mer info:

Minna Penttinen 
Ingå kommun, planläggningschef 
+358 9 29515 332 
minna.penttinen@inga.fi

Ilkka Rissanen  
Ingå kommun, Tf. teknisk chef 
050 5941690 
ilkka.rissanen@inga.fi