Fortsätt till innehållet

Ingå satsar på elevernas välmående

053Ingå ligger i
framkant när det gäller att ta hand om sina elever. Från och med den här hösten
lär de sig inte bara verb och glosor, utan får även redskap för att förebygga
psykiskt illamående. Dessutom har undervisningen blivit svettigare.

– Det är mycket på gång i Ingås skolor just nu och syftet
med allt är att eleverna i kommunen ska må bra.

Det säger skolkuratorn Ulla
Ekblad
. I våras fick samtliga femteklassister i Ingå svara på en enkät om
skolan, hobbyer och familjeförhållanden. Den här hösten går de i sjätte klass
och kommunen har reagerat snabbt på de orosmoment som dök upp.

Ekblad illustrerar med ett citat:

– Vi uppfostrar hellre hela barn än reparerar trasiga vuxna.

Bättre självkänsla
och självbild

En åtgärd är att elevvårdsgruppen – skolkuratorn,
skolpsykologen och skolhälsovårdaren – har blivit ännu synligare i skolorna.

097

– Vi uppfostrar hellre hela barn än reparerar trasiga vuxna, säger skolkurator Ulla Ekblad.

– Det är viktigt att det finns en trygg vuxen i skolan som
eleverna kan ta kontakt med. Det är bättre att komma och prata med oss när oron
ännu bara är på tankenivå, säger Ekblad.

Ingå har även importerat det australiensiska
Friends-programmet, som arbetar med att stärka elevers självkänsla och
självbild. Det ger kunskap och redskap för att hantera olika situationer och
förebygga ångest.

Inget onödigt
stillasittande i Ingås rörliga skolor

Skolorna i Ingå är sedan tidigare med i
anti-mobbningskampanjen Kiva-koulu. Ett annat nytt projekt för i år är Skolan i
rörelse.

Precis som Friends har projektet implementerats i
undervisningen och kommer att fortsätta också efter läsårets slut. De två
satsningarna passar som hand i handsken med den nya läroplanen som trädde i
kraft i höstas. I den lyfts elevernas välmående – både psykiskt och fysiskt – fram
stort.

Den finska skolan Merituulen koulu har projektet kommit i
gång med god fart. Här övar man multiplikationstabellerna med x-hopp, medan en
enkel översättningsuppgift i engelskan blir ett sätt att få utlopp för
överlopps energi.

– Om ett barn sitter stilla hela skoldagen hjälper det inte
att man idrottar en timme på kvällen. Skadan är redan skedd, säger
förskoleläraren Mervi Saloniemi.

– Barn borde röra sig minst två timmar varje dag. Vi strävar
efter att eleverna ska röra sig en timme per skoldag. Det här gör vi genom att
tänka i nya banor när det gäller lektioner – och raster. Under alla år i
grundskolan har du sammanlagt rast i 2 000 timmar och det är en enorm
skillnad om du bara sitter stilla eller rör på dig. Undersökningar visar
dessutom att barn lär sig bättre när de får röra på sig samtidigt.

062

Mervi Saloniemi.

Stor skolgård
uppmuntrar till aktivitet

Här kommer Merituulen koulus stora innergård väl till pass.

I klätterställningarna råder febril aktivitet. Några killar
försöker slå varandras tider på en hinderbana som sjätteklassisterna har byggt
och i skogen. Och i ett bås står sjätteklassisterna Sebastian Wide och Hannu
Korhonen
och kvitterar ut allt från bollar till styltor.

– Vi som går i sexan turvisas om att stå här, säger
Korhonen.

060

Sebastian Wide och Hannu Korhonen.

De säger att det har skett en klar förändring i
undervisningen jämfört med i fjol.

– Vi är mycket mer utomhus, säger Wide.

Kan du gå fem
kilometer?

Från och med i år får också samtliga femteklassister i Ingå
fått göra så kallade move-tester, som mäter olika typer av uthållighet och
muskelstyrka. Med hjälp av resultaten från testerna kan elevernas
gymnastiklärare eller skolhälsovårdaren Jonna Karlsson-Bergman komma med
personlig feedback.

– Vi vill uppmuntra varje elev att hitta ett sätt att röra
mer på sig som faller just honom eller henne i smaken, säger Karlsson-Bergman.

– I dag finns det barn som inte klarar av saker som att gå
fem kilometer, bära en tung ryggsäck eller ta sig fram på halt underlag. Den
fysiska funktionsförmågan har en klar inverkan på det psykiska välbefinnandet
och hälsan.

Move-testerna upprepas när eleverna går i åttonde klass. På
det här viset följer man upp deras utveckling.

Långsiktigt välmående

Ingå kommun vill att eleverna ska må bra också efter att de
har gått ut skolan.

På uppdrag av kommunens förtroendevalda har tjänstemän vid
bildnings- och grundtrygghetssektorn utarbetat en välfärdsplan för unga. I den
poängteras vikten av att inte bara arbeta för välmående i skolorna, utan ända
in i vuxen ålder.

– Här har kommunens uppsökande ungdomsarbetare en viktig
roll. De hjälper alla mellan 13 och 29 år som saknar studieplats eller arbete,
säger skolkurator Ulla Ekblad.

TEXT & FOTO:
Benjamin Lundin

Mer info:

Merja Olkinuora, bildningschef
+358 9 2951 5302
merja.olkinuora(at)inga.fi

Ulla Ekblad, skolkurator
+358 50 373 2160
ulla.ekblad(at)inga.fi

Jonna Karlsson-Bergman, skolhälsovårdare
+358 50 5950 462
jonna.karlsson-bergman(at)inga.fi