Fortsätt till innehållet

Vårt nyårslöfte: Tryggare och hållbarare trafik

Trafiksäkerhetsprojekt © Benjamin Lundin

Samåker. – Vi vill inte bara säga ”det är bra att färdas ekologiskt”, utan också göra något själva, säger planläggningschef Minna Penttinen. Tekniska chefen Alexandra Forsén och kommunen controller Ilkka Rissanen är av samma åsikt.

Vad kan just du göra för att minska trycket på
vägarna i Ingå? Kommunens tjänstemän utmanar Ingåborna att ge trafikrelaterade
nyårslöften.

Arbetet med att uppdatera
Ingå kommuns trafiksäkerhetsplan är på slutrakan. ”Planen för trygg och hållbar
trafik i Ingå” publiceras på kommunens webbplats inga.fi så fort den finns
tillgänglig på båda inhemska språken.

Nästa steg är att rent
praktiskt sätta i gång och arbeta med att förbättra trafiksäkerheten.

– Arbetet är inte klart förrän
vi har åtgärdat de problem som finns i Ingås trafikarrangemang, säger Ilkka
Rissanen
som är controller vid Ingå kommun.

Trafikmärken och cykelbanor

Huvudlederna i Ingå centrum sköts av staten, närmare bestämt Närings-
trafik- och miljöcentralen (NTM). Hit hör Bollstavägen, Storkyrkovägen,
Fagerviksvägen med tillhörande lättrafikleder och Ola Westmans allé.

Kommunen ska samarbeta med NTM-centralen för att åtgärda problemen som har
kommit fram i arbetet med trafiksäkerhetsplanen

– Det kan handla om att
lägga ut ett trafikmärke på ett ställe, eller att märka ut en cykelbana på ett
annat. Vi kommer också att förbättra säkerheten vid skolområdena, säger Ingås
planläggningschef Minna Penttinen.

Föregår med gott exempel

Penttinen påminner om att trafiksäkerheten bara är den ena aspekten av ”Planen för trygg och hållbar trafik i Ingå”. Målet
är också en hållbarare och smartare trafik.

– Här kommer vi att
fortsätta arbeta tillsammans med olika aktörer, till exempel skolorna, genom
temadagar och kampanjer. Det kan handla om att ordna en trafiksäkerhetsdag på
våren när folk plockar cyklarna ur förråden, eller att påminna Ingåborna om att
använda reflex när vädret är mörkare, säger Penttinen.

Om färre tar bilen
butiken och jobbet minskar trycket på vägarna. Dessutom mår miljön bättre. För
att föregå med gott exempel har några av kommunens tjänstemän gett nyårslöften
om att skära ned på bilkörningen.

– Vi vill inte bara säga
”det är bra att färdas ekologiskt”, utan också göra något själva, säger
Penttinen.

– För egen del ska jag i
mån av möjlighet ta cykeln till jobbet, lovar Ilkka Rissanen.

Många bäckar små …

Man behöver inte vara
alltför sträng med sig själv, framhåller Ingås tjänstemän. Om alla försöker
använda bilen lite mindre gör det redan en stor skillnad.

– Jag bor i Esbo
och i år cyklade jag till jobbet en gång. Målet är att göra det åtminstone två
gånger 2017, säger Penttinen.

– Jag och Minna bor åt
samma håll, så vi har också börjat samåka varje torsdag, säger Ingås tekniska
chef, Alexandra Forsén.

– Från Ingå kommuns sida
hoppas vi att Ingåborna hittar på liknande grejer. Vad är ditt trafikrelaterade
nyårslöfte?

Faktaruta:

Den nya trafiksäkerhetsplanen, ”Planen för trygg och hållbar trafik i Ingå”,
har sammanställts av Ramboll Finland Oy.

Ingå kommuns gamla trafiksäkerhetsplan skapades
2008 i samarbete med Sjundeå kommun.

En plan av den här typen ska uppdateras senast med
tio års mellanrum.

De förtroendevalda i Ingå har önskat att planen
skulle förnyas under 2016.

Arbetet körde i gång med
fältbesök under sommaren och har fortsatt under hösten. Trafiksäkerhetsverket, NTM-centralen
och polisen har också varit inblandade i arbetet.

Säkerheten vid skolorna har varit speciellt under lupp. Också årstidernas
inverkan på trafiken i kommunen har beaktats.

Text & foto: Benjamin
Lundin