Fortsätt till innehållet

Sagoberättare gav Ingås lärare redskap för att höja elevers läslust

Konsten att läsa 1

Några små förändringar i rummet kan höja stämningen avsevärt under en sagostund.

Visste du, att du ska
läsa 45 kilometer text innan du kan kalla dig en kunnig läsare? Eller att ett barn
som börjar skolan borde ha fått ta del av 3 000 böcker eller berättelser?

– Det hjälper inte att peka på barnen och säga ”det är
nyttigt att läsa”. Man måste själv inspirera.

Det säger den flerfaldigt prisbelönta barnbibliotekarien Agneta Möller-Salmela från Hangö
bibliotek som besökte Ingå den 24 oktober. Hennes visit var en del av projektet
”Konsten att göra läsare” som regionens Lukas-bibliotek (Ingå, Hangö, Raseborg
och Sjundeå) har kört i gång tillsammans.

Konsten att läsa 2

Läsinspiratören Agneta Möller-Salmela delar gärna med sig av sina knep.

I dagskursen deltog ett tiotal Ingålärare, som fick en
kreativ injektion och flera praktiska redskap för att höja läslusten bland sina
elever. På schemat stod bland annat miljöbygge, en diktverkstad och muntliga
berättarövningar där lärarna fick berätta om sina namn och händer – en övning
som gick lika mycket ut på att lyssna.

Grunden för demokrati

Möller-Salmela har i 15 års tid tagit emot skolklasser i
sitt upplevelserum. Hon poängterar att läsningen är viktigare än någonsin i vår
digitala tid.

– Målet är att barnen ska bli medborgare som trivs i
samhället, som kan ta till sig information, som kan välja sin president eller
läsa bipacksedeln på sin medicin.

Trots att strömmen titt som tätt gick på grund av snövädret,
och trots att Möller-Salmelas dag hade börjat i moll med att hon bet av en halv
tand, var både föreläsare och deltagare nöjda.

– Det är bra att bli påmind om läsningens betydelse med
jämna mellanrum. Den kan inte bli förbisedd. Digitalisering är inte allt, utan
läsningen kommer vi ingen vart. Lite tillspetsat kan man säga att utan
läsningen kan vi inte ha en demokrati, säger specialläraren Nora Sund.

Hon får medhåll av Helena
Fagerholm
från Degerby skola. Hon kläckte 2013 idén om att kombinera fars
dag med en läsvecka och bjuda in papporna för att läsa tillsammans med barnen i
skolan. Det här är nu en uppskattad tradition.

– Det är jättebra att bli påmind. I informationssamhället är
förmågan till djupläsning och att läsa mellan raderna viktigare än någonsin
förut.

Läs också: Kreativa Ingåelever vann första pris i boktävling

TEXT & FOTO:
Benjamin Lundin

Närmare uppgifter:
Barnbibliotekarie (Hangö) Agneta Möller-Salmela
(agneta.moller-salmela@hango.fi)
Barnbibliotekarie (Ingå) Sonja Petrell-Auvinen (sonja.petrell-auvinen@inga.fi, +358 50 345 9544)

De praktiska övningarna fick deltagarna att fundera över självklarheter som sitt namn och sina händer på ett nytt sätt.