Fortsätt till innehållet

Ingå flyttar sina IKT-tjänster till Kuntien Tiera 1.2.2018

Ingå kommun vill säkra nödvändiga
resurser för att utveckla servicen för kommuninvånarna

När kommunernas serviceproduktion ständigt utvecklas
och blir allt mångsidigare med anledning av digitaliseringen växer också kraven
på kommunernas informationsteknik. Utan fungerande IKT-tjänster kan kommunerna
inte heller sköta sina basuppgifter. För att svara på det här behovet har Ingå
kommun fattat beslutet att överföra sina IKT-tjänster till Kuntien Tiera Oy
från och med den 1.2.2018.

Ingå kommun
vill aktivt utveckla de tjänster som erbjuds för kommuninvånare och
diversifiera bl.a. de digitala tjänsterna.

– Genom att överföra mer till en
digital miljö blir den operativa verksamheten kunskapsintensivare och sker i
högre utsträckning i realtid. Därmed betonas informationsteknikens och
informationshanterings roll som tjänsteproducent. Med tanke på riskhanteringen
är det viktigt att IKT garanteras på bästa möjliga sätt utan att kostnaderna
stiger okontrollerbart. För att säkerställa IKT-tjänster som motsvarar våra
nutida behov fattade vi beslutet att utlokalisera våra IT-infrastrukturtjänster
till Kuntien Tiera Oy, säger Ingås kommundirektör Jarl Boström.

Kuntien Tiera
Oy ansvarar i fortsättningen för alla Ingås IT-infrastrukturtjänster. I samband
med överföringen av verksamheten flyttar Ingå kommuns två IT-sakkunniga till
Tieras tjänst som tidigare anställda. Planeringen har skett i nära samarbete
med dem redan från starten.

– Genom att Tiera ansvarar för våra IKT-tjänster i
framtiden kommer via att kunna säkra nödvändiga infratjänster och resurser för
informationshantering samtidigt som kostnaderna ändå stannar på en rimlig nivå.
Kostnadseffektiviteten ökar också, eftersom behovet av utomstående konsulter
minskar, fortsätter Boström.

Ur personalens synvinkel erbjuder Tiera med sina drygt
100 kommunala IKT-sakkunniga bättre möjligheter till yrkesmässig utveckling.

– Vi erbjuder våra ägare en komplett uppsättning tjänster
för grundläggande informationstjänster. Utgångspunkten för vårt
outsourcingkoncept har varit den förändrade kommunala miljön med anledning av
landskapsreformen och det växande behovet av digitala tjänster. Tiera har god
erfarenhet av överföring av verksamhet och nya medarbetare som kommer från
kommunen får bli en del av vår rikstäckande arbetsmodell. Vi kan erbjuda dem en
intressant karriär samt karriärmöjligheter som en liten kommun inte
nödvändigtvis har. Att ge sakkunniga som flyttar till oss en framgångsrik
introduktion till Tieras nationella driftmodell och de bästa metoderna för
infrastrukturtjänster är en hederssak, säger Sakari Luotonen, ansvarig chef för infratjänster vid Tiera.

Luotonen tror
att social- hälsovårdsreformen, som är under beredning, kommer att påskynda att
man fattar motsvarande beslut också i andra kommuner. IKT-tjänsterna i
förändring måste vara skalbara, medan driftsmiljön och serviceproduktionen
måste kunna säkra att IT-kostnaderna inte växer.

– Vi på Tiera har förberett oss inför den
förändring som våra ägare står inför och vi vill spela en nyckelroll för att
hjälpa dem. Utgångspunkten för utlokaliseringen är att de kommunala
IKT-kostnaderna inte växer, men den rikstäckande serviceproduktionen garanterar
tillförlitlighet. Våra tjänster kommer med ett SLA-löfte och löpande
uppföljning. I fjolårets undersökning för slutanvändare fick vi allmänbetyget
9,5. Det är extremt högt och återspeglar en stark kommunal kompetens, konstaterar
Luotonen.

Närmare
uppgifter:

Jarl
Boström
                                                                 
Kommundirektör, Ingå kommun                                      
jarl.bostrom(at)inga.fi / 0500 449334                                 

Sakari Luotonen
Chef för infratjänster, Kuntien Tiera Oy
sakari.luotonen(at)tiera.fi / 050 584 2174