Fortsätt till innehållet

Från ateljén i Ingå skapar HC Berg konst till världens alla hörn

Taiteilija Hans-Christian Berg yhdistää Inkoossa työn ja rentoutumisen

I Ingå förenar konstnären Hans-Christian Berg arbete med avslappning. I bakgrunden syns en bastu som han byggt av glas.

Varje dag sitter tre munkar i måntemplet i
Kyoto, Japan, och mediterar framför en vägg gjord av 300 000 sugrör.
Mannen bakom konstverket är den världsberömda konstnären Hans-Christian ”HC”
Berg, som har sin ateljé bland Västankvarns lummiga lövträd i Ingå.

Från att han valdes
till Årets unga konstnär i Finland 2007 har Berg stadigt blivit allt mer
välrenommerad, både i Finland men också internationellt.

Samma år som Berg
tilldelades utmärkelsen slog han också ned bopålen i Ingå. I en gammal
storhushållningsskola med 14 spisar – av vilka ironiskt nog ingen fungerade –
hittade han sin perfekta ateljé.

– Från Ingå kommer jag
lätt vart som helst i Finland och världen. Jag kommer lika snabbt in till
Helsingfors centrum som till Helsingfors-Vanda flygplats, säger Berg.

HC Bergin ateljee

HC Bergs ateljé fungerade tidigare som en skola.

Gammalt hederligt grovarbete

Den största orsaken
till flytten var ändå att han behövde utrymme. Mycket utrymme.

– I Helsingfors kan du
kanske hyra ett rum. Det är ganska bra om du målar och inte har några maskiner.

Och det har Berg. Han
arbetar i vitt skilda material som metall, glas och plast. Oftast gör han en
prototyp i ateljén. Sedan samarbetar han med lokala företag inom industrin för
att förverkliga dem i stor skala.

Skulle du säga att du är mer av
en smed än en van Gogh-typ?

– Jag tror att jag har
lite av båda typerna i mig. Vissa dagar när jag har jobbat med metall är
händerna, ansiktet – allt! – helt svart och jag vill doppa mig i det kallaste
och renaste vattnet. I de här stunderna påminner mitt arbete om en smeds, för
att välja den liknelsen. Men nästa stund går jag kanske på ett cocktailparty,
även om jag har förstått att just van Gogh aldrig gick på sådana.

Lasimainen taide

Metall, glas eller plast – HC Berg är skicklig med många olika sorters material och har ett aktivt samarbete med den lokala industrin.

Berg berättar att han
vissa dagar kan byta kläder fyra, fem gånger på grund av vad situationen
kräver. Just den här dagen är han klädd i en ledig pikétröja, jeansshorts och
sandaler. Han står på gården utanför ateljén, som även tjänstgör som hem åt
familjen Berg, och kastar boll med den pensionerade polishunden Päre (”pärta”
på svenska”).

– Västankvarn har en
jättevacker kulturmiljö. Här är fint att köra längs sandvägarna, genom den
kulliga topografin och förbi de – med finländska mått mätt – gamla gårdarna,
säger Berg.  

Granne med HC Bergs
ateljé ligger Västankvarn skola, Ingås enda byskola. Läget är ypperligt för
familjen eftersom sonen går i skolan och dottern kommer att börja där när det
är dags. I familjen finns också mamma Satu
Halttunen
, även hon framgångsrik inom sin konstform.

– Hon är
nutidsdansare. Till en grad har vi liknande karriärer. Vi är en jämställd
familj, vi har inga konservativa roller. Eller kanske det har blivit lite mer
så med åren, men i grunden är vi båda liberala konstnärssjälar. Roten är ren,
kan man säga, konstaterar Berg.

Öppnar ateljén för allmänheten

HC Berg deltar varje
år i Konstrundan, evenemanget där konstnärer runt om i Finland öppnar dörrarna
till sina ateljéer för allmänheten. År 2018 ordnas Konstrundan den 8 till 9
september.

När den här intervjun
görs är det långt tills Berg välkomnar allmänheten, men trots det råder inget
kreativt kaos i ateljén. De gamla skolsalarna är luftiga, ljusa och rymliga. I
taket glimmar två örnar gjorda av metallremsor. Längs väggarna reser sig
glaskonst vars virvlar man kan förlora sig i om man inte är försiktig.

Tämä teos on tehty imupilleistä

Optiska illusioner. HC Bergs konst experimenterar med synintrycken. Det här verket är skapat av sugrör.

Ett block som vid
första anblicken ser ut att bestå av semitransparent glas visar sig vid en
närmare granskning innehålla mängder av vita sugrör. Det är en mindre version
av ett verk som Berg som en av de första västerländskt utbildade konstnärerna
någonsin hade äran att uppföra i månens tempel Kiyomizudera-jojuin i Kyoto,
Japan. Templet hör till en av de bildskönaste platserna i den uppgående solens
land och är känt för sin trädgård där man kan se månen reflekteras i en
spegelblank damm. Bergs skapelse var en del av evenemanget Kyoto Art Walks.

– Det gick åt ungefär
300 000 sugrör. När konstverket var klart och jag kom tillbaka nästa dag
upptäckte jag att där satt tre munkar och mediterade framför det. De brukar
göra det varje dag. De tilltalades av något i den, berättar Berg.

Två ögonpar är aldrig identiska

65 ton.

Så mycket kommer
Hans-Christians Bergs senaste skapelse att väga när den är färdig. Redin
Nereidi kommer att placeras på en central plats i det nya bostadsområdet Redi
som håller på att växa fram i Fiskehamnen i Helsingfors.

Den här nereiden – en
havets nymf i grekisk mytologi – är en lek med optiska illusioner. Den är
skapad av metallskivor som tillsammans formar en byst. Beroende på från vilken
vinkel du betraktar den ser verket helt annorlunda ut. Optik är något som
genomsyrar Bergs konst. Han fascineras av det.

Redin Nereidi

Redin Nereidi.

– Även om vissa av
mina konstverk för ett otränat öga kan se ut som ett och samma har de alla små
skiftningar. Dessutom ser de annorlunda ut beroende på från vinkel du iakttar
dem – och även beroende på vem som betraktar dem, säger Berg.

– Om vi tar Mona-Lisa
som exempel kan vi konstatera att den föreställer Mona-Lisa, som ler. Vad
leendet beror på kan var och en ha en egen uppfattning om, men konstverket är
statiskt. Med optisk konst är det annorlunda. Alla har olika ögon. Ögonen
bryter på olika sätt, vissa är till och med färgblinda. I mötet mellan
betraktaren och konstverken skapas ett helt nytt narrativ.

HC Berg ja Redin Nereidi

Prototyp. HC Berg visar hur stor en människa kommer att vara i jämförelse med konstverket Redin Nereidi som ska placeras i ett nybyggt område i Helsingfors.

Som den konstälskare
HC Berg är uppskattar han också Ingås natur – från de rundslipade klipporna vid
havet till de lummiga lövskogarna.

– När naturen är som
vackrast behövs människan egentligen inte mer. Den har alla kvalitéer som god
konst ska ha.

TEXT & FOTO:
Benjamin Lundin