Fortsätt till innehållet

I Ingå får skolbarnen både leka i naturen och använda modern teknik

Merituulen koulun oppilaat

Full fart i naturen. Lauri, Valtteri, Osmo, Emilia och Daniel trivs bland träden och bergklackarna på Merituulen koulus skolgård.

Skolklasserna
är små, det är nära till naturen och varje elev får en pekdator redan i första
klass. Dessutom kommunicerar barnen glatt över språkgränserna. Ingå har hittat
ett framgångsrecept i skolorna som uppskattas av både elever och lärare.

Det är spännande tider för Osmo.

Den här hösten börjar han i förskolan i Merituulen
koulu. På frågan om hur det känns svarar han:

– Helt okej. Det bästa med att börja förskolan är att
det snart blir sommar igen – och efter det får jag börja i första klass!

Osmo ser så mycket fram emot att börja i skolan att
han helst av allt vill snabbspola förbi det kommande året. Det är inget dåligt
betyg för Ingåskolorna.

Pekdatorer åt
alla i årskurs 1

Merja Olkinuora

– Jag har jobbat i rika Sverige, som ofta lyfts fram som ett exempel på ett land där många saker är bättre, och jag kan jag lugnt säga: Ingå har ingenting att skämmas för, säger bildningschef Merja Olkinuora.

Mest av allt ser Osmo fram emot att få en pekdator.
Ingå är en pionjär när det kommer till att implementera teknik i skolorna och
har redan i några års tid delat ut individuella pekdatorer till samtliga elever
i kommunen.

– Ingå har varit tidigt ute i de här frågorna. Mycket
är vår tidigare kommundirektör Jarl
Boström
s förtjänst, eftersom han ansåg att det var viktigt att se framåt.
Det blir hela tiden allt vanligare med pekdatorer i skolorna men få kommuner
ger varje elev en egen pekdator redan i första klass, säger bildningschef Merja Olkinuora.

Jessika
Elfving
, tf. rektor för Kyrkfjärden skola, uppskattar
kommunens framåtanda och vad den innebär för undervisningen.

– Jag är jätteglad över att vi hänger med i tiden,
säger Elfving.

– Tack var pekdatorerna kan vi använda innovativa
appar och QR-koder i undervisningen. Eleverna kan gå igenom vad de har lärt sig
under en lektion genom att avslutningsvis svara på en frågesport. Dessutom
betyder det här att varje elev till på köpet har en bra kamera. Det har gjort
att vi har kunnat ordna kurser i fotografering och bildbehandling.

”I skogen kan
man leka roliga lekar”

Det är inte bara tekniken som gör att Ingås elever
trivs i sina skolor. Minst lika viktigt är teknikens motpol: naturen.

Trots sin närhet till huvudstadsregionen består Ingå
av djupa skogar, en vidsträckt skärgård och böljande, öppna fält. Naturen är
också ett viktigt element på skolgårdarna.

På en mossbelupen bergklack under en gran leker
tvillingarna Emilia och Daniel. De är nya förstaklassare i
Merituulen koulu den här hösten, precis som deras kompisar Valtteri och Lauri.

De älskar att leka utomhus under rasterna.

– Här finns en massa grejer man kan göra. Vi har en
rutschbana, klätterställningar och i skogen kan man leka roliga lekar. Det är
skojigt, säger Emilia.

Satu Suonpää

– Tack vare att vi har en så fantastisk natur i Ingå behöver du bara öppna dörren för att barnen självmant ska aktivera sig, säger finskspråkiga Merituulen koulus rektor Satu Suonpää.

Genom att naturen hela tiden finns närvarande kommer
viljan att röra sig fysiskt naturligt till eleverna. Det konstaterar Satu Suonpää, rektor vid Merituulen
koulu.

– Vi pratar mycket om att man ska röra sig i skolan,
och har även skapat möjligheter för det inomhus. Men tack vare att vi har en så
fantastisk natur i Ingå – och en skolgård där den får ta plats – behöver du
bara öppna dörren för att barnen självmant ska aktivera sig.

Hennes kollega i Kyrkfjärden skola, Jessika Elfving, håller med.

– Vi har en supermiljö här, med den Åparken utanför
fönstret. Vi kan göra en massa saker utomhus.

Kyrkfjärdens skola

Kyrkfjärdens skola.

Åparken är en aktivitetspark med utomhusgym, skejtpark
och volleyplan. Allt är uppbyggt intill vackra Ingå å, som ringlar fram omgiven
av lummig lövträd och strandvegetation som för tankarna till Amazonas
regnskogar.

Ingen blir
bortglömd

En annan fördel med att vara en liten kommun är att
skolklasserna är små. Eller som bildningschef Merja Olkinuora uttrycker saken:

– De är otroligt små. Jag arbetade tidigare i olika kommuner
i Stockholms län i Sverige och skillnaden är märkbar.

En normalstor klass i Ingå ligger kring 15 elever.
Tack vare det här kan lärare och rektorer lära sig alla elevers namn. Ingen
riskerar att bli bortglömd.

– Vi har ett holistiskt ansvar i Ingå. Det betyder att
vi även bryr oss om hur eleven har det på ett socialt plan, säger Jessika
Elfving.

I Ingå ordnas förskolan inte på daghemmen utan i
skolorna. Det gör att huset, lärarna och de äldre kamraterna är bekanta för
barnen när de börjar i första klass, vilket ytterligare bidrar till en känsla
av trygghet och sammanhang.

Jessika Elfving

– Vi bryr oss även om hur eleven har det på ett socialt plan, säger Jessika Elfving, tf. rektor vid Kyrkfjärdens skola.

Dessutom finns det en stabilitet bland personalen.

­ – Det här skapar i sin tur en stabilitet i skolorna.
Vi har även haft bra tillgång på behöriga lärare och skolgångshandledare, säger
bildningschef Olkinuora.

Familjevänlighet
i fokus

Ingå är en familjevänlig kommun där barnets bästa
alltid kommer i första hand. Både Suonpää och Elfving framhåller att både
kommunens förtroendevalda och ledande tjänstemän aktivt arbetar för att barnen
i kommunen ska ha det så bra som möjligt. Både i skolorna och daghemmen, men
också på fritiden. 

– Våra politiker tittar alltid på vad som är bäst för
barnen. Det är lätt att samarbeta och ta snabba beslut, konstaterar Merja
Olkinuora.

Också resurserna är bra. Ingå kommun gjorde under 2017
ett resultat som landade på 400 000 euro plus. Det här märks inte minst i
skolorna. 

­– Med tanke på att jag har jobbat i rika Sverige, som
ofta lyfts fram som ett exempel på ett land där många saker är bättre, kan jag
lugnt säga: Ingå har ingenting att skämmas för, säger Merja Olkinuora.

Merituulen koulu

Merituulen koulu.

Något Ingåborna i stället kan vara stolta över är
kommunens tvåspråkighet.

Under sommaren ordnade kommunen ett tvåspråkigt
sommarläger för barn från alla Ingås skolor, säger Satu Suonpää.

– En finskspråkig förälder berättade senare att denne
hade blivit rejält förvånad när barnet i familjen glatt hälsade på ett
främmande barn i matbutiken. Barnet hade nämligen svarat på svenska.

Förklaringen var att de hade träffats på lägret och blivit
vänner över språkgränserna.

– Tvåspråkigheten är en rikedom och det är skolans
uppgift att förvalta den, avslutar Suonpää.

TEXT &
FOTO: Benjamin Lundin 

Närmare uppgifter:
Bildningschef
Merja Olkinuora

+358 50 048 8971
merja.olkinuora(at)inga.fi