Fortsätt till innehållet

Esbobon Lea hittade vägen till de lyckliga hästarna i Ingå – med buss!

Lea Keskitalo

Lea Keskitalo bor i Esbo men tar ridlektioner i Ingå två
gånger i veckan. Det kan hon göra tack vare Ingås egen busstrafik.

– Det går om man vill. Man klarar det faktiskt utan bil,
säger hon.

Keskitalo skrattar och säger att det antagligen är en
medelålderskris som gör att hon vill vara med hästar igen. Men det är också bra
motvikt till jobb och stress. Hon googlade landsbygdsstall eftersom hon var
intresserad av stall där hästarna sköts på bästa möjliga sätt. Då hittade hon
Aktiivitalli GB i Innanbäck.

– Jag besökte stallet och tänkte att hit vill jag. Men sedan
började jag fundera på hur jag ska ta mig dit eftersom jag har gjort mig av med
min bil.

Lea Kesktalo bor i Karabacka i Esbo. Hon tog reda på att hon
kan kombinera tåg från Alberga eller metro från Otnäs, där hon jobbar, till
Mattby. Därifrån tar hon linje 192 till Ingå.  

– Människor inser inte att det finns förmånligare och mer
individuellt inriktade stall på bara 30 minuters bussresa från Esbo. Man
behöver inte ha bil för att kunna rida här. Och på en halvtimme kan man ta sig
från Mattby till den idylliska hamnen i Ingå!

Nu är det lätt för Lea att ta sig hem också. Från stallet är
det bara en tio minuters promenad till hållplatsen vid Kustvägen där hon stiger
på Taxline Koskinens buss som är en del av den trafik som kommunen står för.

– Chaufförerna förstår att stanna fast jag många gånger har
stått där i mörkret och väntat. Jag tycker att de små Ingåbussarna är bäst. Jag
kan inte fatta att resan bara kostar tre euro.

Nu hyr hon en stuga och agerar kattvakt i Ingå, så behovet
av att åka buss är inte så stort. I stället kan hon cykla till stallet.

– Jag är inte radikal. Det måste finnas förutsättningar för
privatbilism också. Men det har alltid stört mig att man inte kan samåka i
större utsträckning.

Har du några utvecklingsförslag för kollektivtrafiken i
Ingå?

– Kollektivtrafik stöder hållbar utveckling så jag
förespråkar ännu fler turer och alternativ. Det kunde man kombinera med bättre
förutsättningar för cyklister. Inte ens i huvudstadsregionen cyklar man om det
inte finns trevliga rutter. Vägnätet är i första hand planerat för biltrafik.
Men det behöver inte vara så. Holland har inte alltid varit en cykelnation, det
är ett politiskt beslut. I Uleåborg har man också valt att satsa stort på
cykelleder. Det är lättare för mindre orter att vara föregångare.

Allmän information om trafiken finns här.