Fortsätt till innehållet

Salen är fylld av konstgrafik på Wilhelmsdals konstutställning i augusti

Det är liv och rörelse i stora salen på Wilhelmsdal när Susanna Suikkari, vår konstnär i augusti, hänger upp sina verk. Tavlornas söta, granna fåglar döljer ett djupt budskap under sina mjuka vingar.

Konstgrafikern Susanna Suikkari.

Konstgrafiker Susanna rättar till sina tavlor med naturmotiv på väggarna. De vackra fåglarna, trollsländorna och de maritima verken väcker en omedelbar förtjusning i undertecknad. 

Susanna är ingen dununge precis när det gäller grafik – redan år 1993 deltog hon i den första nationella grafikutställningen.
På den tiden studerade hon fortfarande inredning och möbeldesign på Konstindustriella högskolan, men hon kände en allt kraftigare dragning till en karriär inom konstgrafiken. Även om grafiken tog en paus på tio år glömde hon den aldrig helt.  

Susanna försökte många gånger komma in på Konstindustriellas grafikkurser, men de superpopulära platserna nappades alltid framför näsan på henne. Men en dag hade hon tur och stod där med en eftertraktad inbjudan i näven. Susanna visste att det här var en konstform som griper tag och inte släpper loss. Om hon bara kunde komma in på en ordentlig kurs, så skulle hon sitta fast – och det var precis så det gick!

När jag äntligen fick börja studera grafik var jag totalt såld. Recessionen visade vad som hände med inredningsarkitekternas jobb. Då beslöt jag att det var nu jag skulle göra vad jag verkligen ville, och så började jag leta efter ett lämpligt arbetsrum. Det var så jag kastade mig in i grafikens värld!

Ända sedan den här spännande tiden har Susanna faktiskt legat i och jobbat med mångformad konstgrafik.

Det egna arbetet kompletterades så småningom med undervisning runtom i Finland. Den här konstformen är väldigt teknisk – när man konsekvent använder vissa metoder i vardagen blir det också lätt att lära andra det man själv lärt sig.

Konstgrafiken har utvecklats enormt, och vid sidan om de traditionella metoderna har man introducerat nya sätt att skapa konstgrafik och samtidigt berikat bildspråket. Susanna använder själv så få skadliga metoder som möjligt. På Wilhelmsdal får vi till exempel se verket ”Lounasaika” (Lunchdags) med krokodilmotiv där har hon använt sig av snabbkaffe.

Verket ”Lounasaika”.

Talgoxarna på hemgården äter från handen och ger inspiration

”Fågeln är en uttrycksfull och skojig filur. Den beskriver människolivets förnimmelser.” 

Den glada och sprudlande konstgrafikern utlyser naturen omkring oss till en av de största källorna till hennes inspiration. I synnerhet fåglarna är viktiga för Susanna.
Hon har redan länge undersökt fåglarnas själsliv och hon förstår dem – och de förstår henne. Också andra djur, fiskar och havet är viktiga element och källor till inspiration.

Med ett skratt berättar Susanna att det inte alltid är i Finlands natur som hon inhämtar sin inspiration. Verket ”Lounasaika” (Lunchdags) skulle ursprungligen bli ett vackert och berörande verk som utstrålade finskhet, men nu stoltserar där en ormgrön jättelik krokodil. 

Krokodilen åtföljs av ett mönster av blad från passionsblommor eftersom Susanna ofta utnyttjar den egna trädgårdens växter i sina verk. Det här åstadkommer man genom att först behandla plattan med vax och därefter trycka bladet på ytan, köra allt genom pressen och ta bort. Det som blir kvar är ett vackert mönster av bladet. Genialt!

Bakom verken ligger berättelser och känslor

Susannas verk är granna och vackra, men bilderna har en djup betydelse. Som exempel visar konstgrafikern ett pyttelitet verk från coronans prövande tider då hon upplevde att stora verk inte kändes rätt. På bilden skyddar fågelmodern sina ägg och ungar mot ett annalkande okänt hot. Konstverket är ömt och känslofyllt.

Verket ”Tuntematon”.

Färgsättningen i Susannas verk är i allmänhet mycket noggrant genomtänkt och den fängslar betraktaren i en reflektion över verkets djupare mening.  

Även humor är ett viktigt element för Susanna. Det är mycket på gång i världen och ibland är vi alla i behov av avbrott.

Ingenting är underbarare i det egna jobbet än när man gör det första trycket och får skratta. Temat kan vara allvarligt, men jag försöker behandla sådant här med humor.  

Susanna är specialiserad på metallgrafikens etsningsmetoder. Verken är gjorda med två eller tre plåtar eller genom monotypi, genom att lägga till och ta bort färg och rulla på färgytor.

Grafikens värld lever och nya metoder uppstår hela tiden. Susanna berättar att det är mycket intressant att tillämpa metoder, vidareutveckla dem själv och se vad som händer. 

”Allt som de här händerna skapar kommer kanske inte att hängas på väggen. Högen ”kasserat” kan bli rätt stor!”

Alla Susannas verk är till salu och de kan också köpas som grafiska blad. Utställningens verk har utbytbara ramar, så de kan tas till en inramare om man vill att ramen passar hemmets stil.

Med hösten kommer undervisningsjobb

När det blir höst ägnar Susanna sig igen åt undervisning och sysslar med sitt eget på helger och semestrar. I framtidsplanerna ingår bland annat att fortsätta undervisa i konstgrafik, kanske i form av mer teknikfokuserade kortkurser.
Grafik är långsiktigt arbete, och många grafiker skapar sina utställningsarbeten i sina egna verkstäder under semestern. 

Till sist tillägger Susanna att hon tycker att det är fint att få vara augustikonstnären och att det är underbart att den vackra salen på Wilhelmsdal används för utställningar. Hon hoppas att den här traditionen får en fortsättning i framtiden, och det har vi ju lyckligtvis också planerat! 

Susanna närvarar på utställningen söndagen 20.8 kl. 11-15. Välkommen på konstnärsbesök!

Vardagsarbetet tar mer plats i augusti och den stora salen är upptagen ibland. Tiderna då salen är upptagen ser du nedan. Då kan man tyvärr inte komma in och beundra verken: